We gaan beginnen met de
tentoonstelling van 50 jaar Glijen en Rijen. |
|
Zware boerenwagen uit het land van Altena-uit; Babylonienbroek. Nog helemaal origineel,10 jaar geleden assen gerepareerd en geverfd. 1925. Compleet met Hooiburry's,gek touwen en mik. Oorspronkelijke alleen ???? dissel,later lamoen aan gemaakt. Originele kleuren. Eigenaar; Jan van Asperen. |
|
Stortkar uit; Bleskensgraaf. Voor 1500 kwam er al een soort stortkar voor. Ze zijn wijd en zijd verbreid,maar dit is het Alblasserwaardse type. Hier werd bijna altijd een Polderhaan en breed schoft bij gebruikt. Eigenaar; JvA |
|
Zoelense wagen Tielerwaard - Gelders rivierengebied. Bouwjaar; 1868 Wagenmaker van Wiggen, uit Zoelen (bij Tiel) Op drachtgever ?. Deze wagen is enkele jaren geleden totaal gerestaureerd. De vorm,het model is heel mooi,hoog en slank. Prachtige hoge wielen,mooie oud-model banken,schitterende steekleren met bloemen en bladgoud en een prachtig gestoken ovaal met vaas in het achterschamel. Sterke solide wagen,met bijzondere kortwagen (dit is het houtwerk onder de buikplank),een zeer fraai uitgevoerd zeepaard,uniek in vorm en formaat en belegd met een dikke laag bladgoud. De tekst op de zittekist spreekt voor zich. Op deze wagen kunnen zelfs 8 mensen meerijden. Het is niet comfortabel,de wagens zijn niet geveerd. Vroeger op zand en modderwegen maakte het niet uit en tegenwoordig op asfalt gaat het ook nog wel. Maar op klinkers valt het tegen,ook voor de wagen zelf. In vroegere tijden had deze wagen een huif,getuige de resterende krammen aan weerszijde. Ook is deze wagen met de lange boom en 2 paarden te rijden of met de oude kromme dissel. |
|
Drie
Kruiwagens - Mijnsheerenland Bouwjaar; 1981. In der tijd voor 150,00 gulden stuk,kleine 70 gulden gekocht. Wagenmaker Jan Cornelis Dekker (was getrouwd met meisje Stuurman uit Alblasserdam) Eigenaar; JvA. |
|
Werkslee. Type; Alblasserwaard Oud Alblas Bouwjaar; ongeveer 1980. Dit type werd veel gebruikt door boeren en neringdoenden bij winterweer. Er konden makkelijk wat melkbussen of takkenbossen op. Ook ventwerk werd ermee gedaan. Mijn opa heeft in de laatste Oorlogswinter zo nog melk uitgevent. Er kan met drie delen een duwslee van gemaakt worden. Met deze delen had men meer controle op het gladde ijs. Eigenaar; JvA. |
|
Latijnse
wagen Uit de Bommelerwaard Bouwjaar 1897 (in 2005 gerestaureerd) Wagenmaker Franciskus van Beurden, Zaltbommel Opdrachtgever; C.V.D.V. initialen achterschamel ? Eén van de fraaiste wagens,die er nog zijn en dat zijn er ongeveer 25 in min of meer rijdbare staat. Deze schitterende originele wagen is niet alleen gebruikt voor het boerenwerk (gemengd bedrijf). Hij is wat zwaarder uitgevoerd dan die in de Alblasserwaard. Maar hij werd ook gebruikt voor begrafeniswagen. Dan werd het hoge achterkrat weggehaald,lang stro op de bodem gelegd en daarna de kist met de dode op het enigszins verende stro gezet. Zo ging het stapvoets naar het kerkhof. Soms zaten de vrouwen op de kist in de wagen en liepen de mannen vooraan in de stoet,alles diep in het zwart met hoge hoeden en hoge zijden boerenpetten. De tekst op de zitkist "Memento mori" betekent "gedenk te sterven" en de tekst in het achterschamel; "Dominus pro vi debit" betekent "De Heere zal voorzien". Tot ongeveer 1850 werd rijk en arm begraven met een Boerenwagen begraven! De mensen leefden vroeger dicht bij de dood. De twee steigerende paarden op de zittekist stellen het goede en het kwade voor met de weegschaal in evenwicht. Het kwaad met de staart tussen de benen. De tekst over "de koopman" is niet origineel. Vermoedelijk rond 1950 geschilderd. Knap gedaan,dus gehandhaafd! Het gebeeldhouwde paard in het achterschamel is van hoge kwaliteit,zoals heel de wagen,heel bijzonder! |
|
Hurweense
wagen. Gelders rivierengebied. Afkomstig; Hurwenen Bouwjaar; 1900- (vanaf 2000-2006 helemaal gerestaureerd). Wagenmaker; van Mourik, Buurmalsen. De wagen is origineel qua kleur. Enkele jaren terug is er veel vernieuwd,o.a de blokstang,de bodem de zijleren,gedeeltelijk de wielen en de steekleren. Het is een fleurig geheel zo met al die witte bloemen op zijleren, steekleren en ook op het achterschamel. Een gouden Lodewijk XVI-vaas,omringd,door lauwerkrans ziet er fris uit. Een mooi hoog model,een sterke wagen en zeer goed lopend. Bovenin het hoge achterkrat ziet men nog de groeven die de touwen hebben getrokken bij het aantrekken van de ponderboom, die bovenop een voer hooi lag om de boel vast te sjorren. Deze wagen is ook te berijden met een tweespan met de lange boom of de originele kromme dissel. |
|
De naam voorop de zittekist is van het erf waar de wagen thuis hoort. | |
Achterkrat Alblasserwaardse
boerenwagen met wapen van ' van Asperen'. In 1809 ie er een grote overstroming geweest in de Alblasserwaard. Daar herinnerd deze spreuk met dit tafereel aan. Het originele achterkrat met deze tekst is met het bombardement van Dubbeldam,10 mei 1940,vernietigd. Er was geen foto van,maar een schoolmeester heeft het beschreven en de tekst en tafereel verteld. Aan de hand daarvan kon ik het geheel reconstrueren en dat is wonderwel gelukt. We zijn er blij mee,dit krat maakt deel uit van een bijna complete Alblasserwaardse boerenwagen uit 1808. Onder andere de voorwielen en de zwaarden ontbreken. En worden nog bijgemaakt. Eigenaar JvA. |
|
"Goede tijden stappen
voort" Laatste door Van Peet gebouwde boerenwagen uit 1971. Gebouwd in opdracht van Georg Tobias Stephanus Verhoeven. |
|
Lijkkoets / Rouwkoets Bouwer; C Vildner. Bouwjaar; 1890. Herkomst; Tsjechië / Praag. Opmerking; Praagse pronk lijkkoets met melkglas. |
|
Begrafenisplank 19e eeuw Limburgse volkskunst. Deze plank was bedoeld voor een jong meisje en werd tegen het woonhuis geplaatst. |
|
Barouche uit;
Oldenburg. Bouwjaar; rond 1880, wagenbouwer; Mehrhoff. Zeldzaam mooi en hoog type,met sierlijke ronde bok. De vorm van de bak is ook prachtig. Begin jaren 90 gerestaureerd met nieuwe bekleding en kap. Doordat de fleche tussen voor en onderstel het onderdoor draaien belemmerd,is de draaicirkel iets groter. De constructie is wel heel sterk. Het is een rijtuig met vetassen Te berijden met twee of enkelspan. Uitgevoerd met het wapen van "van Asperen" . De initialen zijn binnen in het leer geperst. Wat ook bijzonder is, zijn de vier koperen tuitdoppen die de vetassen verhullen en het een verzorgde uitstraling geven. Eigenaar JvA. |
|
Shuitje
Pheaton van Rijkee Ambachtsheer van Alblasserdam. Bouwjaar; ongeveer 1855. Eigenaar; A.c.Rijkee C de Kloe Lm de Kloe J van Asperen. Deze zeer zeldzame wagen is nooit van Alblasserdams grondgebied geweest. Altijd een Alblasserdammer als eigenaar gehad en zo moet het ook blijven. We moeten zuinig zijn op wat we nog hebben. Enkele jaren terug zijn kosten nog moeite gespaard om de authentieke toestand van het rijtuig weer terug te krijgen en hem weer verantwoord te gebruiken over s'Heren wegen. Er kunnen 1 of 2 paarden voor en zo is hij al menig maal uitgereden. De vorm is uniek,er is geen tweede. Er is een meningsverschil over de naam,het is in ieder geval een Pheaton met een schuitjebak,voor mij is het dus een 'schuitje Pheaton' Net zoals een schuitje sjees of een schuitje landouwer,een fraai bezit!. De 'R' die op de deurtjes stond is ook weer opnieuw aangebracht, Ook het wapen van Rijkee, een valkenier,staat aan weerszijde van de bok. Eigenaar JvA |
|
Glaslandauer uit 1880 of ouder. De lantaarns en koets horen al hun gehele bestaan bij elkaar. V.D. Berg & Dolman. Den Haag. |
|
Brougham Coupe. Bouwer; H.J. Overmijer & Zn. Bouwjaar; 1880. Herkomst; Amsterdam Opmerking; de oude bekleding en de ronde ruit aan de voorzijde. Brougham Coupe. Dit is een restauratie object,deze koets is van Arie Hak geweest. Arie was een medeoprichter 50 jaar geleden van Glijen en Rijen. |
|
Alblasserwaardse melkkar uit;
Achterland Streefkerk. Door mij gekocht in 1976 in Streefkerk (f 150,00). Zwaar geveerd,kunnen met gemak 4-5 melkbussen in. Werd oorspronkelijk gebruikt om te gaan melken. Opgeknapt in 1977, 8x gevernist,later nooit meer wat aan gedaan. Alleen de ijzeren bomen vervangen door houten exemplaren. Eigenaar; JvA |
|
|
|