Plantageweg Dam
Richting
Papendrecht 4.
|
|
We
krijgen nu de foto's van het bombardement.
|
|
Woningen van bode Verloop aan de Plantageweg. |
|
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens. | |
Kerkstraat
1940.
|
|
Dam.
Na het bombardement bij Deenik vandaan. |
|
Resten
van Hotel Vogelesang en winkel van Verhoeff.
|
|
Polderstraat.
|
|
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens. | |
Resten
van woningen aan het 't Stoep.
|
|
Alblasserdam 1940 / 1945. | |
Gezicht op
Zuiderstek,op de voorgrond Hotel-Café van Krimpen.
|
|
Kerkstraat.
Dit bleef er over van de boerderij vanA.Blom. |
|
Waardhuis.
|
|
We
krijgen nu foto's van de oude Dam voor de oorlog.
|
|
Dam. We kijken richting de sluis. |
|
De Dam richting Hoogendijk. In de deur staat kapper Jo de Bruin. Rechts van de kapper zit de Bruin de textielwinkel van Wim Smit,daarnaast zit de kruidenierswinkel van De Haan. Dan het Gemeentehuis en er naast zit Lolkus en de boekhandel van Bakhuizen. |
|
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens. | |
Dam. Vanaf de sluis genomen. Rechts het grote pand van bakker A.P.de Lange. Met rechts van bakker de Lange de gevangenis met het brandspuithuisje. Links café Vogelesang dan ijzerwinkel Jan van Dam dan bakker Pott en bakker P.H.de Lange. |
|
Vanaf de sluis genomen. Rechts Lolkus dan gemeentehuis,in het midden bakker Deenik en viswinkel Lerensveld. |
|
Vanaf
de sluis genomen.
|
|
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens. | |
Vanaf de sluis genomen. |
|
De Dam Vanaf de sluis genomen. |
|
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens. | |
De Dam Vanaf de sluis genomen. In het kader van de werkverschaffing werd in 1937 de bouw van een nieuw Waardhuis voor de Nederwaard gerealiseerd. Maar op 11 mei 1940 vernietigde het bombar- dement dit gebouw en de rest van de Dam. In het Waardhuis kwamen 26 burgers om. |
|
Haven. We gaan de Havenstraat in. |
|
Havenstraat rechts. Beneden zit de ABN-AMRO bank. Is sinds 2013 weg en staat te koop. |
|
Havenstraat rechts. Rechts op de foto de aanbouw daar heb ik ook nog aan gewerkt. |
|
Gemeentehuis. (achterkant) | Raadhuisplein. |
Havenstraat rechts. | Havenstraat links.
Het nieuwe dorpshuis Landvast. geopend in 2008. |
Havenstraat links. Parkeerterein van Landvast maar er mogen ook campers parkeren. |
Havenge |
We
gaan terug
naar de Dam en nemen dan
ook Zuiderstek mee en dan de oude foto's van dit totale gebied |
|
Hotel van Krimpen. | Zuiderstek. |
Parkeerplaats voor vrachtwagens en we kijken tegen de loods van oceAnco. Tegenwoordig mogen er geen vrachtwagens meer parkeren. (2013) |
|
Ingang oceAnco. Alblasserdam heeft toch nog iets van scheepsbouw laten we daar blij mee zijn. Dus wil ik er toch nog iets van vastleggen. Ingang is ook verplaatst. (2013) |
|
Gemaakt
19-09-2019. |
|
Zo komen de jachten in Alblasserdam aan om afgebouwd te worden. Het jacht staat nu op wielen. |
|
Op een bak liggen twee stukken de voorkant en de achterkant. |
|
Het voorstuk hangt in de takels. | Het voorstuk zit bijna op zijn plaats. |
Het voorstuk zit op zijn plaats. Nu het achterstuk nog wat nog gedraait moet worden. |
Het achterstuk. |
Het achterstuk is bijna gedraait. | Het achterstuk. |
Het voor en achterstuk. | De bovenbouw zit er bijna op. |
Zo zien de jachten eruit als ze klaar zijn. | |
We
gaan
nu de oude foto's doen.
|
|
Haven 9 Zand en grindhandel. Hendrik Verschoor was zand en grind schipper op de morgenster. In 1952 begon hij een zand en grindhandel in Alblasserdam. In 1972 is de zaak overgegaan naar W.F.de Jong. |
|
De Haven |
|
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens. | |
Havenstraat. Rechts de Havenstraat (vroeger Het Stoep) op de kop nog de mooie lantarenpaal. Links uitzicht op het Zuiderstek. |
|
Het Stoep met het scheepswerfje van de Fam Vermeulen voor kleine schepen van hout later van ijzer. |
|
De Havenstraat. Op de achtergrond de Ned Herv Kerk. |
|
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens. | |
Vanaf het Zuiderstek genomen links Het Stoep rechts het Zuiderstek. |
|
Havengezicht met op de achtergrond het Waardhuis. |
|
Havengezicht rond 1900. |
|
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens. | |
Vanaf de Noord genomen met het zicht op de sluis en rechts het Zuiderstek. |
|
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens. | |
Links
het Zuiderstek en rechts de Oude
Werf.
|
|
Uitzicht op de Haven en rechts de Oude Werf. En links het Zuiderstek. |
|
Jachthaven Hier zijn de kranen nog volop in gebruik. |
|
De Haven. | |
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens. | |
De Haven. | De Sluis. |
Zuiderstek 2 Kruidenier. Teunis Voorsluijs was van beroep bank- werker maar had ook een kruidenierswinkel De Nieuwe Winkel genaamd. Het stond naast het Hotel van Krimpen. In de oorlog is het verwoest en na de oorlog is bij het pand van van Krimpen getrokken. |
|
Zuiderstek 4 en 8 Expeditie-verhuizingen. A.A.de Haan kreeg in 1808 een vergunning om vanuit Alblasserdam een beurtvaart te onderhouden op Rotterdam en in 1823 op Dordrecht. In 1945 werd er een nieuwe start gemaakt, en in 1964 kregen ze vergunning voor internationaal vervoer. En vestigde zich op het industrieterrein. |
|
Bron foto's;
Alblasserdamse winkels en bedrijven. |
|
Bron foto's; Alblasserdamse winkels en bedrijven. | |
Zuiderstek 10 Metselaar en Doe het Zelf. In 1935 nam Jan Cornelis Huisman het bedrijf van Nicolaas Stout over. Hij trouwde toen hij een woning met werkplaats op het Zuiderstek kon krijgen. Ook werd de timmerwerkplaats van Korporaal overgenomen op het industrieterrein. Onder tussen begon hij een doe het zelf zaak in zijn onder huis. Toen kwam er in 1970 op de Ampérestraat 8 een winkel met werkplaats onder de naam Probeer het zelf. Het bedrijf werd voortgezet door de gebr Johannes Cornelis met de zoons Leendert en Adrianus. Het tweede huis is no 10.
Zuiderstek 12 Schilder Lourens Pieter Baardwijk nam in 1928 een schildersbedrijf over. Zijn zoon kwam in 1962 in de zaak. Zuiderstek 14 Kuiperij. Arie Spruit had hier een kuiperij.. |
|
Zuiderstek 22 Galanterieën Pieter van Dijk handelde in galanterieën en bezocht zijn klanten met paard en wagen. Zijn zoon Adrianus volgde hem op en opende een winkel in huis houdelijkeartikelen op de Hoogendijk. Het tweede huis is no 22. |
|
Zuiderstek 24 Timmerman bejaardenwerkplaats. Jan Johannes van der Plaat begon in de Kerkstraat maar dat is verwoest. Hij kreeg in 1924 vergunning om elektromotoren te plaatsen in de werkplaats op het Zuiderstek. Later werd het een werkplaats voor bejaarden. |
|
Bron foto's; Alblasserdamse winkels en bedrijven. | |
Zuiderstek 71 en 72. Molenaars. Het Zuiderstek werd vroeger ook wel Molenstek genoemd. Korenmolen de hoop is in 1847 gebouwd en in 1955 afgebroken. Deze korenmolen stond ook bekend als de molen van Spruijtenburg. |
|
Zuiderstek 76 Parlevinker. Gijsbert van Dieren was boerenknecht maar ging werken op de kabelfabriek. Rond 1948 werd hij parlevinker op de Noord en de Lek en de Merwede vice versa. Dit heeft hij gedaan tot 1964 |
|
Bron foto's; Alblasserdamse winkels en bedrijven. | |
Zuiderstek. Spinnerij zeildoekweverij machine fabriek. Cornelis Gijsbertus van der Lee beheerde op het Zuiderstek een spinnenrij. In 1923 werd de zaak gesloten. We gaan terug naar de Dam |
|
We
zijn weer op de Dam en gaan aan de rechterkant verder richting
Papendrecht.
|
|
Dam Hotel van Krimpen. Dam 24 Hotel,café,restaurant. Al meer dan honderd jaar heeft de familie van Krimpen een café,restaurant op de Dam. De hele zaak ging in 1940 verloren bij het bombardement. Alles werd herbouwd op Dam 24 genaamd Het Wapen van Alblasserdam. In september 1942 vond de officiéle opening plaats. Jan zijn zoon cornelis nam in 1961 de zaak over. 14-10-1981 De eerste paal gaat de grond in voor de uitbreiding van het hotel. Jan jr nam in 1995 het hele hotel over. |
|
Verder staat er niet meer alleen nog wat loodsen, dus gaan verder met oude foto's. |
|
We gaan
beginnen bij Hotel van Krimpen.
|
|
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens . | |
Dam 16 Kaashandelaar. Jan van den Heuvel had hier een kaashandel. Na zijn overlijden is het pand afgebroken en Kortleve er een nieuw pand laten bouwen. In 1984 zijn al deze panden gesloopt. |
|
Dam 22 Het Leerhuis. Dit was de tweede winkel van van der Zijde. Dam 18-20 Melkhandel. Cornelis Maarten Kortleve had een melkzaak op Dam 39. In 1938 betrok hij een nieuw pand op Dam 18-20 waar zijn zoons Jan Eliza en Cornelis de zaak voortzetten. Jan richte in 1945 melkslijtersvereniging 'Samenwerking'op,en ging op Dam 16 wonen. Cor ging op Dam 18 wonen,en hun ouders boven de winkel Dam 20. Jan en Cor bedienden hun klanten door heel Alblasserdam. In 1982 is hij gestopt. Dam 20 Snuffelwinkel. In 1982 vestigde hier Hester de Vries Huygen met een winkel in tweedehands kleding. In 1984 verhuisde Hester naar de Hogendorpweg 18. Dam 16 Kaashandelaar. Jan van den Heuvel had hier een kaashandel. Na zijn overlijden is het pand afgebroken en Kortleve er een nieuw pand laten bouwen. In 1984 zijn al deze panden gesloopt. |
|
Bron foto's; Alblasserdamse winkels en bedrijven. | |
Dam 10-12 Kapper. Johan Albert Schröder was barbier en had een heren en dameskapperszaak in huize Eureka op Hoogendijk 64. Later ging hij naar Dam 12. In 1956 werd de zaak verbouwd en kwam Dam 10 erbij. In 1961 is de zaak overgenomen door P.Visser. |
|
|
Dam 10 Bakkerij. Theodorus Jurianus Giphart nam in 1937 de bakkerswijk van bakker Pott over en verhuisde naar Dam 10,waar hij een eigen winkel begon. Tot Giphart in 1943 naar Oost-Kinderdijk 103 verhuisde en van bakkerij ruilde want bakker Jongkind ging naar Dam 10. Zoon Johannes volgde hem op. Jo sloot in 1970 de zaak en verkocht het pand aan Cock Hartkoorn. |
Dam 10
Bakkerij. Arie Cornelis Jongkind kon in 1932 de bakkerij van J.de Ruiter op de Oost-Kinderdijk 103 overnemen. Uit oogpunt van besparing op grond en brandstoffen werden in 1943 diversen bakkerijen in opdracht van de bezetters samengevoegd. Het brood werd gebakken bij bakker Dijk in de Polderstraat. In 1954 verhuisde hij naar Pinksterbloemstraat 4. In 1957 is Jongkind gestopt. |
|
Bron foto's; Alblasserdamse winkels en bedrijven. | |
Oost-Kinderdijk 103. |
Dam 10
Bakkerij. Theodorus Jurianus Giphart nam in 1937 de bakkerswijk van bakker Pott over en verhuisde naar Dam 10,waar hij een eigen winkel begon. Tot Giphart in 1943 naar Oost-Kinderdijk 103 verhuisde en van bakkerij ruilde want bakker Jongkind ging naar Dam 10. Zoon Johannes volgde hem op. Jo sloot in 1970 de zaak en verkocht het pand aan Cock Hartkoorn. |
Dam 8. Groenten en Fruithandel. Jan Pieter de Deugd begon in 1921 op Dam 8 een groenten en fruithandel Zoon Jan Pieter begon in 1957 op Meidoornpad no 4 voor zichzelf. In 1965 verkocht hij de zaak aan Jan Bas en verder in de zaak van zijn vader Dam 8. In 1973 namen ze de zaak van G.Rietveld over op Dam 50. Na het overlijden van zijn vader zette de derde generatie zoon Jan Pieter de zaak voort. in 1999 werd de zaak gesloten. |
|
Dam 6.
Modehuis.
Op 18 oktober 1963 vestigde Modehuis Landgraaf zich in het pand van groentehandelaar Twigt.. Op 12 mei 1973 verhuisde ze naar Sliedrecht. Dam 6. Groenten en fruit. Cornelis Twigt begon in 1928 voor zichzelf eerst ventend en later in 1930 opende hij Dam 6. Toen hij op jonge leeftijd overleed zette zijn vrouw nog enkele jaren de zaak voort. In 1963 vestigde Landgraaf zich in het pand. |
|
Bron foto's; Alblasserdamse winkels en bedrijven. | |
Dam 4. Sigarenhandel fotograaf. Klaas Veen had voor de tweede wereldoorlog in de winkel rookartikelen. Klaas was een goede fotograaf en ging in de oorlog over van sigarenhandel naar fotografie. |
|
We
krijgen nu foto's van Werf de Noord-Giessen de Noord.
|
|
Plattegrond scheepswerf. 01-01-1946 Dhr J.U.Smit is benoemd tot directeur van Werf de Noord. 26-06-1961 Werf de Noord stelt haar polyesterbedrijf in werking. 14-07-1961 Door overbelasting zakt een torenkraan in. Hierbij komt de 48 jarige kraanmachinist H.Barendrecht uit Papendrecht om het leven. 17-05-1962 De scheepswerven Van der Giessen uit Krimpen a/d IJssel en Werf de Noord in Alblasserdam fuseren. 01-06-1965 Dhr J.U.Smit is 25 jaar aan de scheepswerf Van der Giessen de Noord verbonden. 19-03-1973 Bij Van der Giessen de Noord breekt een staking uit. 01-01-1983 Dhr J.U.Smit neemt afscheid i.v.m het bereiken van zijn pensioengerechtigde leeftijd. |
|
Bron
foto's; cd
Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens
|
|
Dit is de mijnenvegersloods.
|
|
30-10-1953 In de nieuwe mijnenvegersloods van Werf de Noord wordt de kiel gelegd voor de eerste mijnenveger. Foto links; Op de voorgrond links naast de brug is de marineloods daar werden de schepen nog van hout gemaakt. Daar moest je een apart pasje hebben om binnen te komen. |
|
Afbouwkade mijnenvegers. |
|
MIJNENVEGER
NA RUIM VIJFTIG JAAR TERUG.
|
|
Op dinsdag 3 juni is het 33 meter lange schip dat in de jaren zestig in Alblasserdam werd gebouwd, van 19.00 tot 21.30 uur geopend voor plubliek. Het bezoek van de Van Versendaal aan het Damdorp is een initiatief van de OKA. Voorzitter Bas Ort licht toe; "Het leek ons een erg leuk idee om dit varend stuk Alblasserdams erfgoed naar Alblasserdam te halen om zo verbinding te maken tussen Alblasserdam en haar scheepsbouwhistorie." De Ondiepwatermijnenveger is jarenlang in dienst geweest bij Koninklijke Marine en is sinds 2010 eigendom van het Zeekadetkorps Moerdijk. Dit korps is onderdeel van het Zeekadetkorps Nederland en heeft als doel mensen enthousiast maken voor werk op en langs het water. Kinderen vanaf negen jaar kunnen elke zaterdag op het schip terecht en zijn als er gevaren wordt geen passagier,maar bemanningslid. Zij leren hoe ze moeten varen,wrikken en navigeren. Verder wordt bijgebracht hoe er omgegaan moet worden met de motoren en wat er bij het onderhoud komt kijken. Het schip is ontdaan van het mijnenveegtuig en deels aangepast als opleidingsschip. Ook is het schip overgeschilderd in de kleuren van zeekadetkorps Nederland. De Van Versendaal werd tussen 1961 en 1962 gebouwd bij Werf de Noord in Alblasserdam en is na de indienststelling.in 1962 niet meer in Alblasserdam geweest. Daar moest wat Adri de Rijke,voorzitter Stichting Zeekadetkorps Moerdijk,betreft snel verandering in komen. "Dit schip heeft wat met Alblasserdam en we willen die band versterken. We komen daarom graag naar Alblasserdam om te laten zien wat voor schip dit is en hoe kleurrijk de geschiedenis hiervan is. Joris Rietveld is commandant Zeekadetkorps Moerdijk en weet veel over de geschiedenis van de mijnveger. Net na de Tweede Wereldoorlog werd besloten dat er 1200 mijnenvegers gebouwd moesten worden, omdat mijnen in het water voor veel schade en onrust konden zorgen. Één mijn in een rivier zou al genoeg zijn om bijvoorbeeld een strategische haven als Antwerpen plat te leggen. Je weet immers niet of er nog meer liggen. De aanschaf moet je ook zien in het licht van de dreigingen die er toen waren door de Koude Oorlog, vertelt Rietveld Hij vervolgt; Nederland moest in totaal 102 mijnenvegers van de NAVO hebben. In 1957 werd besloten tot de bouw van 16 ondiepwatermijnenvegers. Die werden voor de helft bekostigd vanuit het Amerikaanse Marshallplan. De mijnenvegers zoals de Van Versendaal werden gemaakt voor werkzaamheden in ondiepe wateren zoals de Noord,de Merwede en het Hollandsdiep. Zes van deze houten schepen werden gebouwd op de Werf de Noord in Alblasserdam. Eigenlijk werd er in de jaren na de bouw vooral mee geoefend. De mijnenvegers zijn zo'n twintig jaar actief geweest voor de marine en zijn in 1984 wegens onder meer bezuinigingen uit de vaart genomen. Ook nieuwe inzichten speelden een rol bij het uit de vaart nemen van de schepen. Zo was men tot de conclusie gekomen dat het slimmer was om mijnen te jagen,dan mijnen te vegen. Bron tekst; De Klaroen van 28 mei 2014. |
|
Houten dek werd met de hand gedaan,eerst werd er in de naden volgens mij touw geslagen en daarna ging er pek over. Het had een speciale naam maar die ben ik kwijt. |
Stuurhut. |
Het was mooi om dit te mogen zien bedankt. | |
|
|