Plantageweg Dam Richting Papendrecht 4.


We krijgen nu de foto's van het bombardement.








     Woningen van bode Verloop
     aan de Plantageweg.

Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.






Kerkstraat 1940.








     Dam.

     Na het bombardement bij Deenik vandaan.





 Resten van Hotel Vogelesang en winkel van Verhoeff.









 Polderstraat.




Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.






 Resten van woningen aan het 't Stoep.





Alblasserdam 1940 / 1945.






Gezicht op Zuiderstek,op de voorgrond Hotel-Café van Krimpen.








Kerkstraat.
Dit bleef er over van de boerderij vanA.Blom.
















Waardhuis.










































We krijgen nu foto's van de oude Dam voor de oorlog.








 
     Dam.

     We kijken richting de sluis.



     De Dam richting Hoogendijk.

     In de deur staat kapper Jo de Bruin.
     Rechts van de kapper zit de Bruin de textielwinkel
     van Wim Smit,daarnaast zit de kruidenierswinkel
     van De Haan.
     Dan het Gemeentehuis en er naast zit Lolkus en de
     boekhandel van Bakhuizen.


Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.




     Dam.
     Vanaf de sluis genomen.

     Rechts het grote pand van bakker A.P.de Lange.
     Met rechts van bakker de Lange de gevangenis
     met het brandspuithuisje.     
     Links café Vogelesang dan ijzerwinkel Jan van
     Dam dan bakker Pott en bakker P.H.de Lange.







     Vanaf de sluis genomen.

     Rechts Lolkus dan gemeentehuis,in het
     midden bakker Deenik en viswinkel Lerensveld.










Vanaf de sluis genomen.

Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.






Vanaf de sluis genomen.










      De Dam

      Vanaf de sluis genomen.

Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.


     De Dam

     Vanaf de sluis genomen.

     In het kader van de werkverschaffing werd in
     1937 de bouw van een nieuw Waardhuis voor
     de Nederwaard gerealiseerd.
     Maar op 11 mei 1940 vernietigde het bombar-
     dement dit gebouw en de rest van de Dam.
     In het Waardhuis kwamen 26 burgers om.












     Haven.
     We gaan de Havenstraat in.







     Havenstraat rechts.

     Beneden zit de ABN-AMRO bank.


     Is sinds 2013 weg en staat te koop.











      Havenstraat rechts.

      Rechts op de foto de aanbouw daar heb ik ook
      nog aan gewerkt.




Gemeentehuis.  (achterkant) Raadhuisplein.




Havenstraat rechts. Havenstraat links.   
Het nieuwe dorpshuis Landvast. geopend in 2008.






     Havenstraat links.
     Parkeerterein van Landvast maar er mogen
     ook campers parkeren.
Havenge


            We gaan terug naar de Dam en nemen dan ook Zuiderstek mee
            en dan de oude foto's van dit totale gebied







Hotel van Krimpen. Zuiderstek.







     Parkeerplaats voor vrachtwagens en we kijken tegen
     de loods van oceAnco.


     Tegenwoordig mogen er geen vrachtwagens meer
     parkeren.  (2013)







     Ingang oceAnco.

     Alblasserdam heeft toch nog iets van scheepsbouw
     laten we daar blij mee zijn.
     Dus wil ik er toch nog iets van vastleggen.


     Ingang is ook verplaatst.  (2013)





Gemaakt 19-09-2019.










     Zo komen de jachten in Alblasserdam aan om
     afgebouwd te worden.
     Het jacht staat nu op wielen.










     Op een bak liggen twee stukken de
     voorkant en de achterkant.





Het voorstuk hangt in de takels. Het voorstuk zit bijna op zijn plaats.




     Het voorstuk zit op zijn plaats.
     Nu het achterstuk nog wat nog gedraait moet worden.
Het achterstuk.




Het achterstuk is bijna gedraait. Het achterstuk.



Het voor en achterstuk. De bovenbouw zit er bijna op.



Zo zien de jachten eruit als ze klaar zijn.


We gaan nu de oude foto's doen.





     Haven 9   Zand en grindhandel.

     Hendrik Verschoor was zand en grind schipper
     op de morgenster.
     In 1952 begon hij een zand en grindhandel in
     Alblasserdam.
     In 1972 is de zaak overgegaan naar W.F.de Jong.


 
De Haven


Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.





     Havenstraat.

     Rechts de Havenstraat (vroeger Het Stoep) op de
     kop nog de mooie lantarenpaal.
     Links uitzicht op het Zuiderstek.










     Het Stoep met het scheepswerfje van de
     Fam Vermeulen voor kleine schepen van
     hout later van ijzer.








     De Havenstraat.
     Op de achtergrond de Ned Herv Kerk.

Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.







     Vanaf het Zuiderstek genomen links Het Stoep
     rechts het Zuiderstek.








     Havengezicht met op de achtergrond
     het Waardhuis.












                        Havengezicht rond 1900.


Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.






     Vanaf de Noord genomen met het zicht op
     de sluis en rechts het Zuiderstek.


Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.







 Links het Zuiderstek en rechts de Oude Werf.








     Uitzicht op de Haven en rechts de Oude Werf.
     En links het Zuiderstek.












     Jachthaven
     Hier zijn de kranen nog volop in gebruik.




De Haven.



Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.



De Haven. De Sluis.





     Zuiderstek 2   Kruidenier.

     Teunis Voorsluijs was van beroep bank-
     werker maar had ook een kruidenierswinkel
     De Nieuwe Winkel genaamd.
     Het stond naast het Hotel van Krimpen.
     In de oorlog is het verwoest en na de oorlog
     is bij het pand van van Krimpen getrokken.






     Zuiderstek 4 en 8   Expeditie-verhuizingen.

     A.A.de Haan kreeg in 1808 een vergunning
     om vanuit Alblasserdam een beurtvaart te
     onderhouden op Rotterdam en in 1823 op
     Dordrecht.
     In 1945 werd er een nieuwe start gemaakt,
     en in 1964 kregen ze vergunning voor
     internationaal vervoer.
     En vestigde zich op het industrieterrein.










Bron foto's; Alblasserdamse  winkels en bedrijven.







Bron foto's; Alblasserdamse  winkels en bedrijven.








          

     Zuiderstek 10   Metselaar en Doe het Zelf.

     In 1935 nam Jan Cornelis Huisman het bedrijf van
     Nicolaas Stout over.
     Hij trouwde toen hij een woning met werkplaats op
     het Zuiderstek kon krijgen.
     Ook werd de timmerwerkplaats van Korporaal
     overgenomen op het industrieterrein.
     Onder tussen begon hij een doe het zelf zaak in zijn
     onder huis.
     Toen kwam er in 1970 op de Ampérestraat 8 een
     winkel met werkplaats onder de naam Probeer
     het zelf.
     Het bedrijf werd voortgezet door de gebr Johannes
     Cornelis met de zoons Leendert en Adrianus.

     Het tweede huis is  no 10.

     Zuiderstek 12   Schilder
     Lourens Pieter Baardwijk nam in 1928 een
     schildersbedrijf over.
     Zijn zoon kwam in 1962 in de zaak.

     Zuiderstek 14   Kuiperij.

     Arie Spruit had hier een kuiperij..
 




     Zuiderstek 22   Galanterieën

     Pieter van Dijk handelde in galanterieën en bezocht
     zijn klanten met paard en wagen.
     Zijn zoon Adrianus volgde hem op en opende een
     winkel in huis houdelijkeartikelen op de Hoogendijk.

     Het tweede huis is no 22.







     Zuiderstek 24   Timmerman  bejaardenwerkplaats.

     Jan Johannes van der Plaat begon in de Kerkstraat
     maar dat is verwoest.
     Hij kreeg in 1924 vergunning om elektromotoren te
     plaatsen in de werkplaats op het Zuiderstek.
     Later werd het een werkplaats voor bejaarden.


Bron foto's; Alblasserdamse  winkels en bedrijven.




                          Zuiderstek 71 en 72.    Molenaars.

     Het Zuiderstek werd vroeger ook wel Molenstek
     genoemd.
     Korenmolen de hoop is in 1847 gebouwd en in 1955
     afgebroken.
     Deze korenmolen stond ook bekend als de molen
     van Spruijtenburg.






           
            Zuiderstek 76 Parlevinker.

   Gijsbert van Dieren was boerenknecht maar ging
   werken op de kabelfabriek.
   Rond 1948 werd hij parlevinker op de Noord
   en de Lek en de Merwede vice versa.
   Dit heeft hij gedaan tot 1964
Bron foto's; Alblasserdamse  winkels en bedrijven.



   Zuiderstek.
   Spinnerij zeildoekweverij machine fabriek.

   Cornelis Gijsbertus van der Lee beheerde
   op het Zuiderstek een spinnenrij.
   In 1923 werd de zaak gesloten.


                        
                              We gaan terug naar de Dam




We zijn weer op de Dam en gaan aan de rechterkant verder richting Papendrecht.




     Dam
     Hotel van Krimpen.

     Dam 24   Hotel,café,restaurant.

     Al meer dan honderd jaar heeft de familie van Krimpen
     een café,restaurant op de Dam.
     De hele zaak ging in 1940 verloren bij het
     bombardement.
     Alles werd herbouwd op Dam 24 genaamd Het Wapen
     van Alblasserdam.
     In september 1942 vond de officiéle opening plaats.
     Jan zijn zoon cornelis nam in 1961 de zaak over.
     14-10-1981  
     De eerste paal gaat de grond in voor de uitbreiding van
     het hotel.
     Jan jr nam in 1995 het hele hotel over.










     Verder staat er niet meer alleen nog wat loodsen,
     dus gaan verder met oude foto's.











We gaan beginnen bij Hotel van Krimpen.
    Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens .




     Dam 16   Kaashandelaar.
     Jan van den Heuvel had hier een kaashandel.
     Na zijn overlijden is het pand afgebroken en
     Kortleve er een nieuw pand laten bouwen.

     In 1984 zijn al deze panden gesloopt.
















     Dam 22   Het Leerhuis.

     Dit was de tweede winkel van van der Zijde.

     Dam 18-20   Melkhandel.

     Cornelis Maarten Kortleve had een melkzaak op
     Dam 39.
     In 1938 betrok hij een nieuw pand op Dam 18-20
     waar zijn zoons Jan Eliza en Cornelis de zaak
     voortzetten.
     Jan richte in 1945 melkslijtersvereniging
     'Samenwerking'op,en ging op Dam 16 wonen.
     Cor ging op Dam 18 wonen,en hun ouders boven
     de winkel Dam 20.
     Jan en Cor bedienden hun klanten door heel
     Alblasserdam.
     In 1982  is hij gestopt.

     Dam 20   Snuffelwinkel.

     In 1982 vestigde hier Hester de Vries Huygen
     met een winkel in tweedehands kleding.
     In 1984 verhuisde Hester naar de Hogendorpweg 18.

     Dam 16   Kaashandelaar.
     Jan van den Heuvel had hier een kaashandel.
     Na zijn overlijden is het pand afgebroken en
     Kortleve er een nieuw pand laten bouwen.

     In 1984 zijn al deze panden gesloopt.


Bron foto's; Alblasserdamse  winkels en bedrijven.



     Dam 10-12   Kapper.

     Johan Albert Schröder was barbier en had een heren en
     dameskapperszaak in huize Eureka op Hoogendijk 64.
     Later ging hij naar Dam 12.
     In 1956 werd de zaak verbouwd en kwam Dam 10
     erbij.
     In 1961 is de zaak overgenomen door P.Visser.



         

            

     Dam 10   Bakkerij.

     Theodorus Jurianus Giphart nam in 1937 de
     bakkerswijk
     van bakker Pott over en verhuisde naar Dam 10,waar
     hij een eigen winkel begon.
     Tot Giphart in 1943 naar Oost-Kinderdijk 103 verhuisde
     en van bakkerij ruilde want bakker Jongkind ging naar
     Dam 10.                                    
     Zoon Johannes volgde hem op.
     Jo sloot in 1970 de zaak en verkocht het pand aan
     Cock Hartkoorn.



     Dam 10   Bakkerij.

     Arie Cornelis Jongkind kon in 1932 de bakkerij van
     J.de Ruiter op de  Oost-Kinderdijk 103 overnemen.
     Uit oogpunt van besparing op grond en brandstoffen
     werden in
     1943 diversen bakkerijen in opdracht van de bezetters
     samengevoegd. 
     Het brood werd gebakken bij bakker Dijk in de
     Polderstraat.
     In 1954 verhuisde hij naar Pinksterbloemstraat 4.    
     In 1957 is Jongkind gestopt.


Bron foto's; Alblasserdamse  winkels en bedrijven.



Oost-Kinderdijk 103.
     Dam 10   Bakkerij.

     Theodorus Jurianus Giphart nam in 1937 de
     bakkerswijk
     van bakker Pott over en verhuisde naar Dam 10,waar hij
     een eigen winkel begon.
     Tot Giphart in 1943 naar Oost-Kinderdijk 103 verhuisde
     en van bakkerij ruilde want bakker Jongkind ging naar
     Dam 10.                                                               
     Zoon Johannes volgde hem op.
     Jo sloot in 1970 de zaak en verkocht het pand aan
     Cock Hartkoorn.






              Dam 8.   Groenten en Fruithandel.

     Jan Pieter de Deugd begon in 1921 op Dam 8 een
     groenten en fruithandel
     Zoon Jan Pieter begon in 1957 op Meidoornpad 
     no 4 voor zichzelf.
     In 1965 verkocht hij de zaak aan Jan Bas en verder
     in de zaak van zijn vader Dam 8.
     In 1973 namen ze de zaak van G.Rietveld over op
     Dam 50.
     Na het overlijden van zijn vader zette de derde
     generatie zoon Jan Pieter de zaak voort.
     in 1999 werd de zaak gesloten.

               



 
Dam 6.   Modehuis.
   
     Op 18 oktober 1963 vestigde Modehuis Landgraaf zich
     in het pand van  groentehandelaar Twigt..
     Op 12 mei 1973 verhuisde ze naar Sliedrecht.

     Dam 6.   Groenten en fruit.

     Cornelis Twigt begon in 1928 voor zichzelf eerst
     ventend en later in 1930 opende hij Dam 6.
     Toen hij op jonge leeftijd overleed zette zijn
     vrouw nog enkele jaren de zaak voort.
     In 1963 vestigde Landgraaf zich in het pand.

Bron foto's; Alblasserdamse  winkels en bedrijven.






     Dam 4.   Sigarenhandel fotograaf.

     Klaas Veen had voor de tweede wereldoorlog in de
     winkel rookartikelen.
     Klaas was een goede fotograaf en ging in de oorlog
     over van sigarenhandel naar fotografie.


We krijgen nu foto's van Werf de Noord-Giessen de Noord.







     Plattegrond scheepswerf.

     01-01-1946 Dhr J.U.Smit is benoemd tot directeur van
     Werf de Noord.
     26-06-1961  Werf de Noord stelt haar polyesterbedrijf
     in werking.
     14-07-1961  Door overbelasting zakt een torenkraan in.
     Hierbij komt de 48 jarige kraanmachinist H.Barendrecht
     uit Papendrecht om het leven.
     17-05-1962  De scheepswerven Van der Giessen uit
     Krimpen a/d IJssel en Werf de Noord in Alblasserdam
     fuseren.
     01-06-1965  Dhr J.U.Smit is 25 jaar aan de scheepswerf
     Van der Giessen de Noord verbonden.
     19-03-1973  Bij Van der Giessen de Noord breekt een
     staking uit.
     01-01-1983  Dhr J.U.Smit neemt afscheid i.v.m het
     bereiken van zijn pensioengerechtigde leeftijd.




Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens









Dit is de mijnenvegersloods.
              
               30-10-1953 
               In de nieuwe mijnenvegersloods van Werf de Noord wordt de kiel gelegd voor de eerste mijnenveger.
               Foto links; 
               Op de voorgrond links naast de brug is de marineloods daar werden de schepen nog van hout gemaakt.
               Daar moest je een apart pasje hebben om binnen te komen.











                              Afbouwkade mijnenvegers.




MIJNENVEGER NA RUIM VIJFTIG JAAR TERUG.



                    Op dinsdag 3 juni is het 33 meter lange schip dat in de jaren zestig in Alblasserdam werd gebouwd,
                    van 19.00 tot 21.30 uur geopend voor plubliek.
                    Het bezoek van de Van Versendaal aan het Damdorp is een initiatief van de OKA.
                    Voorzitter Bas Ort licht toe; "Het leek ons een erg leuk idee om dit varend stuk Alblasserdams
                    erfgoed naar Alblasserdam te halen om zo verbinding te maken tussen Alblasserdam en haar
                    scheepsbouwhistorie."

                    De Ondiepwatermijnenveger is jarenlang in dienst geweest bij Koninklijke Marine en is sinds 2010
                    eigendom van het Zeekadetkorps Moerdijk.
                    Dit korps is onderdeel van het Zeekadetkorps Nederland en heeft als doel mensen enthousiast
                    maken voor werk op en langs het water.
                    Kinderen vanaf negen jaar kunnen elke zaterdag op het schip terecht en zijn als er gevaren wordt
                    geen passagier,maar bemanningslid.
                    Zij leren hoe ze moeten varen,wrikken en navigeren.
                    Verder wordt bijgebracht hoe er omgegaan moet worden met de motoren en wat er bij het
                    onderhoud komt kijken.
                    Het schip is ontdaan van het mijnenveegtuig en deels aangepast als opleidingsschip.
                    Ook is het schip overgeschilderd in de kleuren van zeekadetkorps Nederland.
                   
                    De Van Versendaal werd tussen 1961 en 1962 gebouwd bij Werf de Noord in Alblasserdam en is
                    na de indienststelling.in 1962 niet meer in Alblasserdam geweest.
                    Daar moest wat Adri de Rijke,voorzitter Stichting Zeekadetkorps Moerdijk,betreft snel verandering
                    in komen.
                    "Dit schip heeft wat met Alblasserdam en we willen die band versterken.
                    We komen daarom graag naar Alblasserdam om te laten zien wat voor schip dit is en hoe kleurrijk
                    de geschiedenis hiervan is.
                    Joris Rietveld is commandant Zeekadetkorps Moerdijk en weet veel over de geschiedenis van de
                    mijnveger.
                    Net na de Tweede Wereldoorlog werd besloten dat er 1200 mijnenvegers gebouwd moesten worden,
                    omdat mijnen in het water voor veel schade en onrust konden zorgen.
                    Één mijn in een rivier zou al genoeg zijn om bijvoorbeeld een strategische haven als Antwerpen plat te
                    leggen.
                    Je weet immers niet of er nog meer liggen.
                    De aanschaf moet je ook zien in het licht van de dreigingen die er toen waren door de Koude Oorlog,
                    vertelt Rietveld

                    Hij vervolgt; Nederland moest in totaal 102 mijnenvegers van de NAVO hebben.
                    In 1957 werd besloten tot de bouw van 16 ondiepwatermijnenvegers.
                    Die werden voor de helft bekostigd vanuit het Amerikaanse Marshallplan.
                    De mijnenvegers zoals de Van Versendaal werden gemaakt voor werkzaamheden in ondiepe wateren
                    zoals de Noord,de Merwede en het Hollandsdiep.
                    Zes van deze houten schepen werden gebouwd op de Werf de Noord in Alblasserdam.
                    Eigenlijk werd er in de jaren na de bouw vooral mee geoefend.
                    De mijnenvegers zijn zo'n twintig jaar actief geweest voor de marine en zijn in 1984 wegens onder
                    meer bezuinigingen uit de vaart genomen.
                    Ook nieuwe inzichten speelden een rol bij het uit de vaart nemen van de schepen.
                    Zo was men tot de conclusie gekomen dat het slimmer was om mijnen te jagen,dan mijnen te vegen.
                    Bron tekst;  De Klaroen van 28 mei 2014.
               
















        Houten dek werd met de hand gedaan,eerst werd er in
        de naden volgens mij touw geslagen en daarna ging er
        pek over.
        Het had een speciale naam maar die ben ik kwijt.

                                                 Stuurhut.



































































































Het was mooi om dit te mogen zien bedankt.






Klik hier naar de volgende pagina Plantageweg 5.

HOME.