Plantageweg Dam Richting Papendrecht 6.


WE KRIJGEN NU DE NIEUWBOUW VAN OCEANCO.  


  
maart 2013.






juni 2013.









juli 2013.






 Loods langs de dijk. augustus 2013.

















08-03-2014.




12-04-2014. 03-05-2014.




17-05-2014.


07-06-2014.
07-06-2014.


21-06-2014. 28-06-2014.




28-06-2014. 09-08-2014.


09-08-2014.
24-02-2015.


24-02-2015.


24-02-2015.


24-02-2015.


WE KRIJGEN NU DE OPENING VAN DE NIEUWE HAL VAN OCEANCO.   14-03-2015.



































klaroen 12-04-2017.



klaroen 12-06-2017.


DIT WAS DE BOUW VAN DE NIEUWE LOODS EN WE MOGEN NIET MEER BINNEN KIJKEN.




WE GAAN VERDER MET DE RUIGENHIL.

Je kan hier nu alleen met de fiets recht door. Onderkant van de brug.


We nemen eerst de linkerkant.

























Nu kunnen we niet meer verder,dus gaan we terug voor de oude foto's.




         Bron foto's; cd Historisch
         Alblasserdam en kinderdijkse molens
.   
  Ik kan deze drie foto's niet meer voor me halen,
  toch heb ik de Hogendijk veel uit gelopen.









     Deze foto werd in 1936 gemaakt.
     Het pand rechts werd bewoond door Cor v/d Wildt
     die het zelf ontworpen had.
     Cor was bedrijfleider op de zuurstoffabriek.
     Het linkse pand werd in 1938 gesloopt voor de
     betonnen oprit naar de nieuwe brug over de Noord.
     In het pand ernaast woonde fam Kroon.
     Het pand van Kroon en van van der Wildt werd in
     de jaren zestig gesloopt.

     Ruigenhil 46   Manufacturen

     Arie Kroon had een manufacturenwinkeltje.




     Schilderij van de wasserij.




     Ruigenhil 58   Wasserij stomerij.

     Johannes Wilhelmus Tettero begon in 1955 een wasserij
     aan de Ruigenhil.
     Wegens het ontbreken van uitbreidingsmogelijkheden
     verhuisde Tettero in1960 naar Zwijndrecht.

Bron foto's; Alblasserdamse winkels en bedrijven.







     Ruigenhil 60   Brandstoffenhandel,handelsonderneming.

     Jan Arie van der Leer nam in 1932 de zaak van zijn vader
     over.
     In 1950 verhuisde Jan Arie en zoon Jan naar de
     Waalsmondelaan 7.









Ruigenhil.

Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.




        Het grote huis links werd bewoond door Cornelis
        Vroege en rechts stond het koetshuis en de woning
        van de koetsier
        Nadat het pand was verlaten werd het in 1935
        gekocht door Jan Stehouwer die achter de woning
        een nieuw bakkersbedrijf begon.
        In 1972 is Jan gestopt en in 1984 is het pand gesloopt.






     Ruigenhil 78.   Kruidenierswaren.

     Willempje Erkelens-Ruiter begon in 1922 een winkeltje
     in een rijtje van 7 huizen.
     Later verhuisde ze naar Ruigenhil 78 en in 1941 is ze
     gestopt.

     Ruigenhil 88.   Accountantskantoor.

     Anton Korteland begon in 1951 op een zolderkamertje
     bij zijn ouders een accountantskantoor.
     In 1953 verhuisde hij naar H.J.de Haanstraat 9.
     In 1958 naar de Dorpstraat 65 in Oud-Alblas.
     In 1984 werd het kantoor overgedragen aan zijn zoon
     Leendert Pieter.
     Daarna verhuisde het kantoor naar Dorpstraat 70 in
     Oud-Alblas.
     In 1993 kwamen ze weer terug naar Alblasserdam op
     de Vinkenpolderweg 38.

     Ruigenhil 90.    Aannemer.

     Bastiaan Drinkwaard vestigde zich in 1938 aan de
     Ruigenhil.
     Rond 1947-48 nam zoon Bas het bedrijf over.
     Bas trok zich in 1977 terug uit het zakenleven.
















                        Ruigenhil 124.   Café.

     Pieter de Vries liet in 1908 een café met woonhuis laten
     bouwen om als horecaondernemer te beginnen.
     Dit beroep heeft hij tot op hoge leeftijd uitgeoefend.

Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.







     Loods van de kabelfabriek over de
     Hoogendijk gebouwd.





Hoogendijk.





     Op 25 Maart 1905 werd de eerste steen gelegd door Johan
     Chritiaan Smit.
     En zo kreeg Alblasserdam een eigen drinkwater
     voorziening.
     01-03-1946 
     Dhr T.Treure is benoemd tot chef-machinist van de
     waterleiding.
     Hij volgt Dhr P.C.Brouwer op die met pensioen gaat.
     23-08-1949  Oud-bedrijfsleider/ machinist van de
     Alblasserdamse waterleiding
     P.C.Brouwer overlijdt op 76 jarige leeftijd.
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens.



Watertoren.           Ik heb dit stuk vaak gelopen maar ik kan het
          me niet goed herinneren hoe het hier was.




Toch komt er nu weer wat naar boven nu ik de rechtse foto ziet.




 Hier zie je het goed dat de watertoren in een bocht stond.








Bron foto's; R van Homoet  Tholen.


De brug over de Noord vanaf de watertoren gezien. Vanaf de watertoren gezien.




Vanaf de watertoren gezien.



 A van Homoet met zoon Kees aan het vissen in het bassin van de watertoren.


         We gaan terug om rechts ook mee te nemen,dus we beginnen weer bij de Kabelfabriek.
                                             
         We beginnen met de achterkant van de kabelfabriek.










     Ik ben met de waterbus naar Dordrecht gegaan en heeft
     toen de achterkant van de kabelfabriek op de foto gezet.
     En het eerste wat ik zag was deze sleepboot.









     Dhr J.H von Lindern directeur van de kabelfabriek viert
     zijn 25 jarig jubileum.
     05-02-1981   Dhr B.van Engelen neemt afscheid van de
     kabelfabriek i.v.m.zijn pensionering.









     Bedrijfsarts dr.J.R.T.van Weering en chef verbandmeester
     G.T.Kors nemen afscheid van de E.H.B.O. van de
     kabelfabriek.
     24-05-1963   De kabelfabriek bestaat 50 jaar.




Kabelfabriek.






     Volgens mij is dit de overgang van de
     kabelfabriek en de zuurstof fabriek.
     Momenteel Abr de Haan.


      Anno 2013  Nugteren







 


Kabelfabriek.











De ontwikkeling van de bouw van de kabelfabriek.
Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens .








      Overzicht van het bouwterrein kabelfabriek 2.     
      2 augustus 1963.

















Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens .



 Bron foto's; R van Homoet  Tholen.











     Vanaf de watertoten genomen.
     Loswal Kabelfabriek en de woning gastarbeiders
     "Triton" in polder Nieuwland.   


 Bron foto's; R van Homoet  Tholen.


Striphal Kabelfabriek. Schepen op de noord.




Schepen op de noord.




Schepen op de Noord. Kraan (deze is al weg.)






 Kabelfabriek. Zelfs uit Belgie reizen dagelijks de pendelaars naar de Kabelfabriek



  Klaroen 5 november 2008.






De combistraat bandcontroleur. Het gieten van vijfhonderd kilogram blokken.





Jos van Zwienen in het magazijn. Werkzaamheden bij de oven.

 Bron foto's; R van Homoet  Tholen.


 Vanuit slaapkamer Rapenburg 7 naar het café gekeken. Overweg.





Bedieningsgebouw striphal.  Striphal.




Overweg.




 Links de Zuurstoffabriek en rechts de Kabelfabriek. Kabelfabriek.


 Bron foto's; R van Homoet  Tholen.


Kabelfabriek.
 Terrein Kabelfabriek.



 Terrein Kabelfabriek.





Overzicht op de Kabelfabriek vanuit de Oranjestraat. Panorama Kabelfabriek.  (1965)



07-12-2016  de vonk.











  WE KRIJGEN NU NOG FOTO'S VAN DE GAS EN ZUURSTOFFABRIEK.


GESCHIEDENIS VAN DE ZUURSTOFFABRIEK  DE ALBLAS.


Ik probeer een samenvatting te maken uit de lustrumbundel 1991 tien van de historische vereniging west-alblasserwaard.



De fabriek in 1929 aan een dichtgevroren rivier.



                                                                                        Drie directeuren

                            Dhr A.H.van Wijngaarden 1924-1944    Dhr M.Marinissen 1944-1966.      Dhr J.C.Smit vanaf 1967.



     In het begin van de 20e eeuw ontstond,door de ontwikkeling van de autogene metaalbewerking,behoefte aan zuurstof.
     Er moest met kleine,handzame emballage kunnen worden gewerkt,zodat opslag en transport gemakkelijk zou gaan.
     Daarom werd de zuurstof samengeperst in een zgn zuurstofcilinder.  
     Ze vonden in Alblasserdam buitendijks een geschikt bouwterein dat deel uitmaakte van de gronden van Rapenburg.
     Het terrein moest opgehoogd worden omdat het bij vloed onder water liep.
     Oprichter J.U.Smit begon heel voorzichtig,hij bouwde eerst één hal van 25 meter lang en8 meter breed en 9 meter
     hoog.
     Voor aandrijving koos men eenzuiggasmotor met een capaciteit van 130 pk,deze was goedkoper dan een
     stoommachine.
     In 1919 kwam de produktie op gang,en werd de zuurstof afgeleverd per m.s ALBLAS 1 maar de vloot werd spoedig
     uitgebreid met ms ALBLAS 2 en ALBLAS 3.
     In 1920/1921 werd de tweede hal gebouwd met een nieuwe Deutz zuiggasmotor van 150 pk.
     Er werd een nieuw en groter zuurstof-apparaat ontworpen door directeur A.E.C.Kemmerling,deze installatie bleef tot
     1960 in gebruik.
     Door gestadige groei ging men over op wegvervoer met11/2 tons vrachtauto's die 20 cilinders konden vervoeren.
     In o.a IJsselmonde en Breda kwamen depots; tevens werd er een onderhoudswerkplaats met garage bijgebouwd.
     De derde uitbreiding vond in 1923 plaats en de laatste drie jaar later.
     In april 1924 overleed directeur Kemmerling slechts 43 jaar oud.
     Er moest een nieuwe technisch-commercieel manager worden gezocht,dat werd de heer A.H.van Wijngaarden,
     die in 1944 overleed.
     De heer M.Marinissen,sinds 1926 bedrijfsleider,volgde hem op.
     In 1966 ging deze met pensioen en per i januari 1967 werd de heer J.C.Smit  tot directeur benoemd.


Vrachtauto's met op de achtergrond de gashouder.


     Acetyleen-Dissousfabriek  DE GRAAFSTROOM.

     Autogene metaalbewerking vraagt behalve zuurstof ook acetyleen-dissousgas.
     Vandaar dat de heer C.F.Smit, zoon van de oprichter, een plan voor de produktie van dit gas ontwikkelde.
     Hij kocht  daarvoor in 1923 het terein naast de zuurstoffabriek.
     In 1924 verrees dat een stenen,waar de acetyleen-dissousgas DE GRAAFSTROOM met de produktie van start ging.
     In 1924-1930 steeg de produktie van gas van 250 tot 650 flessen per dag.
     De Graafstroom en de Alblas ondervonden in de jaren dertig de terugslag van de economische crisis.
     Beide bedrijven zijn de crisis goed door gekomen.
     Reeds in 1938 werden vrachtwagens aangeschaft die 50 tot 80 cilinders konden vervoeren.

     De Bezetting

     Het nieuwe wagenpark was een welkome buit voor de Duitsers.
     Sabotage van personeel leide tot het vogelvrij verklaren van de heer Marinissen.
     Ten onrechte was het geallieerd opperbevel van mening dat de zuurstoffabriek zuurstof leverde
     voor de voortstuwing van  de duitse raketten V1 en V2.
     Dit leide dat op 22-01-1945 een bombardement van de Engelse op de fabrieken,de Alblas werd uitgeschakelt
     en de Graafstroom totaal verwoest.
     De heer C.F.Smit kwam hierbij om het leven.

     Na de Bezetting

     Na de bevrijding was er van de beide fabrieken weinig meer over.
     De directeur de heer Marinissen en zijn staf gingen met voortvarendheid aan de slag
     en na enige maanden werd er weer zuurstof geleverd.
     In de jaren vijftig werd de produktie opgevoerd van 7000 cilinders per week tot 11.786
     in 136 produktieve uren.






     De brand.

     En toen op de morgen van 7 oktober 1955,gebeurde er een nieuwe ramp.
     In de vulafdeling van de gasfabriek brak,door nooit opgehelderde oorzaak,branduit.

     Het onderstaande kranteartikel over dit noodlottige ongeval spreekt voor zich.

     Onverschrokken en moedig deed J.Gaal zijn plicht.

     Alblasserdam  
     Eén man heeft Alblasserdam waarschijnlijk voor een ramp behoed: de heer J.Gaal,baas van de vulafdeling van
     'De Graafstroom'.
     Terwijl zijn drie metgezellen reeds onder de vlammen die uit de rechtopstaande flessen sloegen,doorkropen om
     zich in veiligheid te brengen,heeft hij zijn daad  van zulk een beslissende verricht.
     In die eerste seconden van de allergrootste schrik en verwarring zette hij terstond de motoren van de compressors,
     die het uiterst brandbare acetyleengas uit de grote gashouderzogen,af en draaide hij vervolgens de afsluiter in de
     toevoerleiding uit de tank dicht.
     Hoe hij en zijn metgezellen zonder een schram op te lopen uit de wirwar van door elkaar  gesmeten cilinders,
     leidingen en verwrongen stukken van de stalen dakconstructie zijn kunnen komen,begrepen zij later zelf niet.
     Toen wij de heer Gaal enige uren na de ontploffing spraken,zei hij schouderophalend: "Och het is je plicht zoiets te
     doen.
     Ik ken het bedrijf door en door en vanzelfsprekend wist ik precies wat me in geval van nood te doen stond.
     Het is toch logisch dat je in zo'n geval de afsluiter dichtdraait!
     Anders was de grote gashouder de lucht in gevlogen."
     Tegen deze simpele logica is niets in te brengen,doch menigeen zou eerst aan eigen veiligheid hebben gedacht.
     Dat de heer Gaal anders handelde is een bewijs van zijn koelbloedigheid, die hij al eens eerder demonstreerde,toen
     in 1934 in de garage van het bedrijf,door kortsluiting in een auto,twee vrachtwagens die met cilinders met acetyleen
     waren geladen,explodeerden.

     Aan de opbouw van de vulafdeling ging een uitgebreide studie van veiligheidsmaatregelen vooraf.
     Voorlopig werden de acetyleenflessen in een noodgebouw gevuld.
     Een jaar naar de brand was er weer een nieuwe vulafdeling.
     In het begin van de jaren zestig gingen de grootverbruikers steeds meer over op vloeibare zuurstof.
     Dit leidde ertoe dat op 19 september 1969 De Alblas en de Graafstroom werden overgenomen door
     L"Air Liquide Nederland N.V.
     Een belangrijk stuk industriële historie van Alblasserdam is hiermede afgesloten.
     Bronnen:  Verzameling L.Smit.---Een halve eeuw Alblas/Graafstroom---Lustrumbundel.









     Zuurstoffabriek

     Woonhuis en gasfabriek.
     Rapenburg 5 woonde Jan Gaal,hij was fabriekbaas
     bij de gasfabriek.
     Rapenburg 5 A.Homoet,hij was fabrieksbaas bij de
     zuurstoffabriek.         

Bron foto's; R van Homoet  Tholen.







De kever van A.Homoet.





 Zuurstoffabriek.




Kantoor.  Zuurstoffabriek.




 Zuurstoffabriek. Van uit de woonkamer genomen.




Bron foto's; R van Homoet  Tholen.


Gashouder. Werkplaats  A.van de Heuvel.




Garage S.van der Giessen. Opslag.




expeditiekantoor  L.Bijl.     Zuurstoffabriek "De Alblas"   Gasfabriek       "De Graafstroom".




De Noord.




Bron foto's; R van Homoet  Tholen.



De tuin van Rapenburg 7. Kantoor en woonhuizen.




Opslag.
 Zuurstoffabriek




Vrachtauto werd in die tijd nog met de hand geladen en gelost.




De plaat,hier werden de zuurstofflessen gevuld. Laadplaats van de gasfabriek.




Garage.
Tankauto voor vloeibare zuurstof.




Tankauto voor vloeibare zuurstof. Oldtimer Seddon van Twist diessel.
Bron foto's; R van Homoet  Tholen.


Gasfabriek.  Zuurstoffabriek.




 Zuurstoffabriek.







Gasfabriek met kraan van de kabelfabriek. Garage.








De "Alblas 3".


 Bron foto's en tekst; B van Beveren   Zoetermeer.

     De "Alblas 3".
     
     Deze foto is gemaakt vanaf de brug over De Noord.
     Het lijkt erop dat vader (Simon van Beveren) het
     scheepje net opnieuw geverfd heeft,dit meen ik te
     zien aan de gangboorden,
     zij lijken nog blauwachtig zwart van de koolteer.
     Elk jaar werd het scheepje op zaterdag(en) van top
     tot teenopnieuw
     in de verf gezet, het zag er dan weer als nieuw uit.

Bron foto's; R van Homoet  Tholen.


De Noord.










Dit was de zuurstoffabriek.


Foto's van de Papendrechtse brug die bij Alblasserdam voorbij kwam.

















Dit is het einde van de Plantageweg.




HOME.