HOME.
Plantageweg Dam Richting Papendrecht 9


We krijgen nu foto's van Werf de Noord-Giessen de Noord.


     Plattegrond scheepswerf.


     01-01-1946 Dhr J.U.Smit is benoemd tot directeur van Werf de Noord.
     26-06-1961  Werf de Noord stelt haar polyesterbedrijf in werking.
     14-07-1961  Door overbelasting zakt een torenkraan in.
     Hierbij komt de 48 jarige kraanmachinist H.Barendrecht uit
     Papendrecht om het leven.
     17-05-1962  De scheepswerven Van der Giessen uit Krimpen a/d
     IJssel en Werf de Noord in Alblasserdam fuseren.
     01-06-1965  Dhr J.U.Smit is 25 jaar aan de scheepswerf Van der
     Giessen de Noord verbonden.
     19-03-1973  Bij Van der Giessen de Noord breekt een staking uit.
     01-01-1983  Dhr J.U.Smit neemt afscheid i.v.m het bereiken van zijn
     pensioengerechtigde leeftijd.

Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens







Dit is de mijnenvegersloods.


                                     30-10-1953  In de nieuwe mijnenvegersloods van Werf de Noord wordt de kiel gelegd voor de eerste mijnenveger.
                                     Foto links;  Op de voorgrond links naast de brug is de marineloods daar werden de schepen nog van hout gemaakt.
                                     Daar moest je een apart pasje hebben om binnen te komen.



Bron foto's; cd Historisch Alblasserdam en kinderdijkse molens
Afbouw oude mijnenvegers.


MIJENVEGER NA RUIM VIJFTIG JAAR TERUG.


                    Op dinsdag 3 juni is het 33 meter lange schip dat in de jaren zestig in Alblasserdam werd gebouwd,van 19.00 tot 21.30 uur
                    geopend voor plubliek.
                    Het bezoek van de Van Versendaal aan het Damdorp is een initiatief van de OKA.
                    Voorzitter Bas Ort licht toe; "Het leek ons een erg leuk idee om dit varend stuk Alblasserdams erfgoed naar Alblasserdam te
                    halen om zo verbinding te maken tussen Alblasserdam en haar scheepsbouwhistorie."

                    De Ondiepwatermijnenveger is jarenlang in dienst geweest bij Koninklijke Marine en is sinds 2010 eigendom van het Zeekadetkorps
                    Moerdijk.
                    Dit korps is onderdeel van het Zeekadetkorps Nederland en heeft als doel mensen enthousiast maken voor werk op en langs
                    het water.
                    Kinderen vanaf negen jaar kunnen elke zaterdag op het schip terecht en zijn als er gevaren wordt geen passagier,maar bemanningslid.
                    Zij leren hoe ze moeten varen,wrikken en navigeren.
                    Verder wordt bijgebracht hoe er omgegaan moet worden met de motoren en wat er bij het onderhoud komt kijken.
                    Het schip is ontdaan van het mijnenveegtuig en deels aangepast als opleidingsschip.
                    Ook is het schip overgeschilderd in de kleuren van zeekadetkorps Nederland.
                   
                    De Van Versendaal werd tussen 1961 en 1962 gebouwd bij Werf de Noord in Alblasserdam en is na de indienststelling.
                    in 1962 niet meer in Alblasserdam geweest.
                    Daar moest wat Adri de Rijke,voorzitter Stichting Zeekadetkorps Moerdijk,betreft snel verandering in komen.
                    "Dit schip heeft wat met Alblasserdam en we willen die band versterken.
                    We komen daarom graag naar Alblasserdam om te laten zien wat voor schip dit is en hoe kleurrijk de geschiedenis hiervan is.
                    Joris Rietveld is commandant Zeekadetkorps Moerdijk en weet veel over de geschiedenis van de mijnveger.
                    Net na de Tweede Wereldoorlog werd besloten dat er 1200 mijnenvegers gebouwd moesten worden,omdat mijnen in het
                    water voor veel schade en onrust konden zorgen.
                    Één mijn in een rivier zou al genoeg zijn om bijvoorbeeld een strategische haven als Antwerpen plat te leggen.
                    Je weet immers niet of er nog meer liggen.
                    De aanschaf moet je ook zien in het licht van de dreigingen die er toen waren door de Koude Oorlog,vertelt Rietveld

                    Hij vervolgt; Nederland moest in totaal 102 mijnenvegers van de NAVO hebben.
                    In 1957 werd besloten tot de bouw van 16 ondiepwatermijnenvegers.
                    Die werden voor de helft bekostigd vanuit het Amerikaanse Marshallplan.
                    De mijnenvegers zoals de Van Versendaal werden gemaakt voor werkzaamheden in ondiepe wateren zoals de Noord,de
                    Merwede en het Hollandsdiep.
                    Zes van deze houten schepen werden gebouwd op de Werf de Noord in Alblasserdam.
                    Eigenlijk werd er in de jaren na de bouw vooral mee geoefend.
                    De mijnenvegers zijn zo'n twintig jaar actief geweest voor de marine en zijn in 1984 wegens onder meer bezuinigingen uit
                    de vaart genomen.
                    Ook nieuwe inzichten speelden een rol bij het uit de vaart nemen van de schepen.
                    Zo was men tot de conclusie gekomen dat het slimmer was om mijnen te jagen,dan mijnen te vegen.
                    Bron tekst;  De Klaroen van 28 mei 2014.                

We krijgen nu nog wat foto's van de mijnenveger.


De foto's zijn gemaakt op dinsdag 3 juni 2014.




Houten dek werd met de hand gedaan,eerst werd er in de naden volgens
mij touw geslagen en daarna ging er pek over.
Het had een speciale naam maar die ben ik kwijt.
Stuurhut.


















































Het was mooi om dit te mogen zien bedankt.




Klik hiernaar de volgende pagina Plantageweg 10.

HOME.